DIY-vinkkejä

Postauksen DIY-vinkkejä (= tee se itse) ja esimerkkejä voi hyödyntää sekä leikkaa+liimaa-tekniikalla että sähköisesti tehdyissä materiaaleissa. Canva-palvelulla on esimerkiksi aika helppo tehdä vastaavankaltaisia materiaaleja tulostettavina versioina. Vaihtoehtoisesti materiaaleja voisi askarrella yhdessä lasten kanssa, jolloin kuvina voi hyödyntää piirtämistä, leimasimia tai paperista leikattuja kuvioita (esim. perusmuodot) tai jopa tarroja.

Esimerkkikuvissa näkyvien materiaalien pohjina on hyödynnetty pakkauspahvia ja muina materiaaleina mm. tekijän ikivanhoja paperivarastoja, leimasimia, embrossausta ja tulostettuja kuvia.

1. Pöllösetti

Pöllösetissä seikkailevat kuviopapereista leikatut pöllöt, joiden avulla voidaan harjoitella erilaisia matemaattisia taitoja. Korteissa on mukana viisi erilaista pöllöhahmoa, joista jokaisesta on kortit lukumäärillä 1-3. Kuvan alle on listattu neljä erilaista käyttötapaa.

SUBITISAATIO ● Subitisaatiolla tarkoitetaan pienten lukumäärien (1-4) tarkkaa ja nopeaa hahmottamista ilman laskemista. Tätä lukumääräisyyden tajua voidaan harjoitella esim. pelaamalla (kärpäslätkä)läpsyä. Samalla tulee runsaasti lukusanojen (tässä tapauksessa 1-3) ja vastaavien lukumäärien yhdistämistä.

LUKUMÄÄRÄN JA NUMEROMERKIN VASTAAVUUS ● Lukumäärän ja numeromerkin sujuvaa yhdistämistä edellytetään myöhemmin opittavissa perustaidoissa, joten niitä on hyvä harjoitella eri tavoin.

LUOKITTELU ● Kuviksi kannattaa valita sellaisia, joita voi luokitella erilaisten ominaisuuksien mukaan. Pöllökorteista voidaan etsiä lukumäärien lisäksi esim. lentävät – istuvat, silmät kiinni – silmät auki, vatsan kuvioiden mukaan eli pilkkuja – ruutuja – kukkia.

LUOKITTELU KAHDEN OMINAISUUDEN MUKAAN ● Kortit voidaan myös järjestää ruudukkoon kahden ominaisuuden perusteella (kuvassa ominaisuuksina lukumäärä ja pöllön ulkonäkö), jolloin hahmottamista voi harjoitella pelinomaisesti.

2. Lumihiutalesetti

Seuraavana DIY-matskuna on esittelyssä talvinen peli, jolla voi mm. treenata numeromerkkien 1-5 sekä vastaavien lukusanojen ja lukumäärien yhdistämistä.


PELIOHJE ● Jaa kortit pelaajille tai pelaa yksin. Heitä noppaa, sano nopan lukusana, etsi vastaava lumihiutalekortti ja lisää yhtä monta merkkiä. Mikäli saat nopasta lumihiutaleen, voit sanoa minkä tahansa luvun (mieluiten toki sellaisen, jossa itselläsi ei ole vielä merkkejä).

KORTIT ● Setti on valmistettu vähän ohuemmasta pakkauspahvista, jota piti liimata kaksi palaa vastakkaisiin suuntiin, jolloin siitä tuli vahva. Taustapuolet päällystettiin lisäksi kuviopaperilla. Kiinnitykseen toimii hyvin vedellä hieman ohennettu Erikeeper. Kortit kannattaa laittaa kuivumaan painon alle, jotta ne eivät käpristy.

LUMIHIUTALEET ● Korttien lumihiutaleet on leimattu pahviin kohokuviointitekniikalla (embrossaus), johon tarvitaan jos jonkinlaista välinettä, joita löytyy tekijän varastoista aiemmilta askarteluvuosilta.

NOPPA ● Noppa on taiteltu pahvista ja päällystetty washiteipillä, joka on ohutta koristeteippiä, ja numerot ovat tarroja.

PELIMERKIT ● Lumihiutalemerkit on kasattu puukuvioista, jotka on värjätty kimalteleviksi, kuvioleikkurilla leikatuista valkoisista lumihiutaleista ja pienistä kimallekukista. Tarkoituksena on kerätä lisää valkoisia korkkeja, joihin kiinnitän merkit (kuvassa oikealla ylänurkassa muutama), jotta ne kestävät käytössä paremmin.

3.Eläinsetti

Eläinsetti sisältää kolme osaa, joita voi myös yhdistellä. Pyöreitä eläinkuvia on viisi jokaista. Keltaisia ja sinisiä kortteja puolestaan on 10 molempia. Eläinsetin kuvina on käytetty Ihana-lehden tulostettavia kirjontakuvioita, jotka on tulostettu pienemmässä koossa. Huom. Kyseisiä ihania kuvia voi hyödyntää monenlaisissa askarteluissa ja tehtävissä!

LUOKITTELU ● Pyöreistä eläinmerkeistä voidaan etsiä omiin pinoihinsa kaikki samanlaiset kuvat tai kolmeen eri pinoon lemmikkieläimet (koirat ja kissat), linnut sekä villieläimet (ketut ja tiikerit).

SARJOITTAMINEN ● Oikean alakulman kuvassa on neljä erilaista esimerkkiä kuvasarjojen aluista. Sarjoittamista voidaan tehdä rivin loppuun tai alkuun (vaikeampi). Vaihtoehtoisesti sarja voidaan tehdä pidemmäksi ja poistaa välistä joku kuva, jolloin lapsen tulee päätellä, mikä kuva puuttuvaan kohtaan kuuluu.

Keltaisia ja sinisiä kortteja voidaan hyödyntää erilaisissa lukumääräpuuhissa. Keltaiset kortit sopivat myös kaveriksi pyöreille eläinmerkeille. Muistia ja hahmottamista harjoittavassa toiminnallisessa versiossa kortit ja pyöreät merkit voisivat olla eri paikoissa, jolloin annetaan ensin ohje ”käy hakemassa kaksi kettua ja yksi pöllö”, jonka jälkeen tulee mennä toiseen paikkaa ja etsiä kortti, jossa on samat kuvat.

Sinisissä korteissa on puolestaan jujuna se, että ne voidaan asettaa riviin siten, että eläinten lukumäärä vähentyy ja lisääntyy loogisesti (oikean yläkulman kuvassa kortit ovat kuitenkin piirissä, jotta ne mahtuvat samaan kuvaan).

Sekä sinisiä että keltaisia kortteja voidaan käyttää lisäksi kuulemisen ymmärtämisen harjoituksissa Arvaa kuka -pelin tyyliin. Esillä olisi sopiva määrä kortteja, ja vihjeiden perusteella käännetään piiloon ne, jotka eivät sovi vihjeeseen. Esim. ensin ”kortissa on kolme hahmoa” ja seuraavassa vaiheessa: ”joillakin kortissa olevilla hahmoilla on nokka”.

Toivottavasti vinkeistä on iloa!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Linkkivinkkejä

Linkkivinkit sisältävät valmiita, maksuttomia ”rakennuspalikoita” varhaiskasvatukseen.